Sunday, April 16, 2017

افكار رومانتيكية جدا


  • كان صديقى رحمه الله يقول لى دوما انه يخشى ان يقول فكرة امامى لاننى سوف انشرها وتكون فكرة عامة وليست خاصة ، وكنت اقول له كما كنت اقول لمدير لى فى العمل من قبل حينما يلقبنى بابو الأفكار ان الافكار لا تلكف شيئا وان قدرتك الدائمة على طرح افكار جديدة لن تجعلك تخشى من ان تنشر تلك الافكار بين الناس لأن ما يميزك ان تبقى دائما صاحب فكر جديد طبعا موش الفكر الجديد بتاع الحزن الوطنى يعنى.
  • ورغم اننى ليس لى فى قضية الرومانسية خالص ولا فى قضايا الحب ومكتفى بزوجاتى الاربع فأهدى اليكم تلك الافكار الرومانسية لهدايا فترة الخطوبة او فترة الحب قبل ما تتنيلوا قصدى قبل ما تتزوجوا وتندموا على كل اللى فات
  • اذا كنت ترغب فى ان تعطى عيدية للعيد لمحبوبتك او لسمح الله لخطيبتك فأليك تلك الطرق
  • طريقة الدنانير : وتتلخص فى بساطة انك ممكن تجيب من البنك المبلغ عبارة عن نقود معدنية وتضعه لها فى كيس قطيفة ! بس انت وحظك بقى يا رميتك بيهم فى دماغك لو معجبهاش المبلغ او لو مقدرتش انك بتفكر علشانها.
  • طريقة مادية : لقد طرحت تللك الفكرة على احد اصدقائى من قبل ورأى انها ليس رومانسية وانها مادية صرفة لكننى كنت اراها ساحرة وهى مجربة وكانت ساحرة مع بعض من جربوها بالفعل وتتلخص هذه الطريقة فى ان تعطى عيدية العيد عبارة عن عملة من كل ورقة بمعنى ورقة بمائتين جنيه ومائة جنيه وخمسين جنيه وعشرين جنيه وعشرة جنيهات وخمسة جنيهات ثم فى النهاية جنيه وخمسين قرش وربع جنيه ويا حبذا بقى لو كمان لاقيت عشرة صاغ وشلن من بتوع زمان عيبها الوحيد انها مكلفة لكنى اراها بالدولار اليومين دول ولا حاجة.
  • التواريخ : الفكرة دى نفذتها انا وصديق وكان لدينا مبلغ من المال يجب ايداعه فى البنك وقررنا ان نبحث فى ذلك المبلغ عن ورقة بمائة جنيه يكون تاريخ اصدارها يوافق اول يوم تقابل فيه مع خطيبته او يوم الخطوبة ... وكان بحثا مضنيا جدا وحتى بعد ما انتهينا من هذا البحث كان عليه بشكل شخصى ان يفاضل بين عدة تواريخ الخطوبة ولا اول مرة اتقابلوا ولا اول مرة اصبحوا مقتنعين ببعض .. لا اعرف رأيه الآن حينما يقرأ هذا .. اعتقد انه يفكر ان الافضل ان عزمنا بالمئة جنيه على وجبة دسمة بعد مسئوليات الزواج الثقيلة ، عيب الفكرة الوحيد انك بعد ما تعطيها يجب ان تقول لها ان تنظر الى التاريخ لأنها لو كانت اينشتين ذاته لن تكتشف ذلك الا بتوجيه منك وربنا يسهل وتلحق تقولها قبل ما تصرفهم.
  • طبعا ان طرحت تلك الافكار مبكرا قبل رمضان لأنه فى تلك الظروف الاقتصادية الحالكة لازم تبتدى تحوش من دلوقتى علشان تدفع عيدية العيد الى من تحب وان كنت اظن ان من الافضل ان تقنعها برومانسيتك وتعطيها نصف قطعة عملة بربع جنيه وتحتفظ بالنصف الاخر حتى تضمن انها لن تصرفها وكمان لأنك ليس لديك مبلغ آخر ويبقى الموضوع رومانسية وتوفير!
Post a Comment